ГРАНІ-ТИЗДАТЕЛЬСТВО ГРАНИ-Т
Олесь Ільченко «Наші птахи»«Українська графіка першої третини ХХ століття»Вітаутас В. Ландсбергіс «Мишка Зіта»«Історія Свято-Михайлівського Золотоверхого монастиря»Анастасія Крачковська про Евариста Ґалуа, Теодора Рузвельта, Енді Воргола, Михайла Дзиндру, Марґарет ТетчерВолодимир Єшкілєв «Втеча майстра Пінзеля»«По одному віршу ста поетів (1235 р.)»«Казки Японії»Леся Воронина «Прибулець з країни Нямликів»«Три казочки у в'язочку»Ярослав Грицак «Життя, смерть та інші неприємності»Іван Андрусяк «Зайчикова книжечка»Олесь Ільченко «Пригоди динозавриків»«Україна-Японія: дерев'яна архітектура»«Іоан Георг Пінзель. Скульптура. Перетворення»Біблія «Для сімейного читання з коментарями та ілюстраціями»Про тваринІнна Волосевич «Про хлопчика»«Казки Скандинавії»Ян Твардовський «Ще одна молитва»Н.В. Гоголь «Петербургские повести»Олександр Макаров «Курс юного антиквара»Ніна Воскресенська «Владар Країни Бажань»«Ростам і Сохраб»


Розсилка новин

Підписатися на розсилку







Якою має бути сучасна дитяча книжка? RSS

23 листопада, 2011

 

 

Автори, художники та експерти «Граней-Т» розмірковують про те, якими сьогодні мають бути книжки для дітей. Своїми думками діляться Галина Вдовиченко, Надія Дойчева-Бут, Андрій Кокотюха, Леся Воронина, Ірен Роздобудько, Олесь Ільченко, Катерина Єгорушкіна, Степан Процюк, Оксана Лущевська, Ольга Московченко, Леонід Сорока, Ольга Кузнєцова, Наталя та Валерій Лапікури.

 


 Галина ВДОВИЧЕНКО

—  Стовідсотково доброю та іронічною. З нульовим вмістом банальностей та «сюсі-пусі». Такою, аби й  дорослі зачитувались. Щоб читали її дітям вголос, відчуваючи себе у ці хвилини  дітьми і були тут і тепер найближчими друзями своїх дітей. А відтак, розтягнули книжку на цитати, бодай одну-дві  висмикнули з тексту і вживали у повсякденні, перекидаючись із донькою чи сином «нашими» слівцями та фразами. Або  згадували вголос улюблені епізоди.  

 


Надія ДОЙЧЕВА-БУТ
, художниця


– З точки зору комерційної складової – надмірно привабливою, зі «спецефектами», неодмінно з якісною поліграфією. Сучасного споживача здивувати складно. З позиції естетичної – витриманою стилістично і вишуканою, приємною як річ. Предмети оточення формують смак. Але тут слід розділяти аудиторію і призначення. Що стосується змісту, хотілося б менше моралізаторства і нуару,
щоби було глибоко і футуристично. Щоб головний герой був таки герой із можливістю вибору й адекватними діями. З казочок часто запозичаються архетипи. І щоб книга була цікавою дорослим також.


Кокотюха

Андрій КОКОТЮХА, письменник

– Відповідь у самому питанні: дитяча книжка має бути сучасною. Поняття «сучасність» та «актуальність» досить широке, але в нашому випадку це книга, що йде в ногу з часом як за змістом, так і за ілюстраціями. Тобто, якщо це, наприклад, казка про зайчика для найменших, то історія, за сюжетом якої він зустрічається з білочкою і вони разом гризуть горішки, не сучасна, бо не відповідає уявленням сучасних урбанізованих дітей про довколишній світ. Звірятка можуть зустрітися разом, наприклад, не в лісі, а в міському парку. Як вони туди потрапили? Ось звідси й починається історія!


Леся ВОРОНИНА, письменниця


– Я глибоко переконана: жодних рецептів щодо написання
гарної, цікавої, талановитої дитячої книжки не існує. Найкращі
дитячі книжки не мають віку. Я з таким самим інтересом можу розгорнути сьогодні «Пригоди Гекльберрі Фінна» і читати з будь-якого місця. І так само реготати, як реготала у свої 8 років.

 

Ірен РОЗДОБУДЬКО, письменниця

– Чесною, пригодницькою та інформативною, з гарними малюнками і прихованою мораллю. Але головне, все ж таки – інформативною, щоб діти могли знайти в ній для себе якусь цікаву інформацію і навіть визначити за нею свій майбутній шлях. 

 


Олесь ІЛЬЧЕНКО, письменник

– Сказати, що «хорошою», значить, нічого не сказати. Книжка для дітей – то синтетичний продукт, поєднання тексту, ілюстрацій, реклами, промо, вдалого місця й часу пропонування читачеві… Зрештою, як огось «ікс-фактору», аби вона сподобалася такій специфічній аудиторії, як діти й тим більше – підлітки. Хороша книжка для дітей має бути не лише розважальною (не бути просто «брязкальцями», як каже Галина Малик), але й містити пізнавальні моменти, а головне – мати чіткі моральні орієнтири. Не «лобові», не відверто лозунгові, а органічно притаманні текстові. Згадаймо неперевершені, глибоко християнські, сповнені Євангельського світла книги Клайва Стейплза Льюїса.


Катерина ЄГОРУШКІНА, казкотерапевт

– Сучасна дитяча книжка – та, яку творять майстри своєї справи: автори, художники, дизайнери, верстальники, редактори, друкарі та видавці. Без майстерності важко говорити про якісний продукт... Одначе, тут набагато важливішим є ще такий компонент, як душевність. Ми часто зациклюємося на формі (світ до цього нас весь час спрямовує), але не надаємо належної ваги суті. Адже дитяча книжка передовсім має промовляти до душі дитини, до світу її почуттів, а не бути дорогим досконалим продуктом для батьків. Батьки через власних дітей часто намагаються повернутися до власного дитинства, купити те, чого не мали у свій час... А оскільки дорослі, переважно, вже втрачають свою дитинніть, безпосередність і звикають до застосування мірок: яскраво, професійно, дорого і т.п. – то в результаті вони купують книжку не для дитини, а для себе. І деякі видавництва саме на це й розраховують. Мені випадала можливість кілька разів спостерігати, як батьки разом із дітьми обирають дитині книжку. Якщо дитина керується ірраціональними чинниками, то дорослі підходять з дорослими і всім зрозумілими вимогами. І часто купують дитині саме ту книжку, яку самі й обрали... Я не проти цього. І часто вибір батьків є виправданим. Одначе тут є ризик не врахувати щось невловиме, але справді важливе...

Отже, сучасна дитяча книжка має поєднувати в собі здобутки сучасних технологій, сучасні стилі, ідеї з душевністю та духовністю, які важко недооцінити.

 

Степан ПРОЦЮК, письменник

– І дитяча, і доросла книжка мають бути талановитими! В них повинні бути присутні риси індивідуального стилю, коли хочете, ідіолекту письменнника. Коли цього нема, немає і книжки – лишень графоманія.



Оксана ЛУЩЕВСЬКА, письменниця

– Мені здається, що сучасна книжка може поєднувати, експериментувати, спрощувати або ускладнювати жанри чи форми розповіді, але в будь-яких проявах апелювати до цінностей, які ми називаємо вічними. Авторам треба вивчати та читати  класику, а також книжки, які отримали певні нагороди, як то премія імені Г.Х. Андерсена, премія імені Астрід Ліндґрен, медаль імені Джона Ньюбері та ін. Книжка має розказувати історію у словах, у малюнках або ж у взаємодії малюнків і слів, але історія має достукатися до серця читача і стати йому певним «провідником» у житті або «співрозмовником» у потрібний момент. У книжці Барбари Кіфер «Дитяча література Шарлотти Хак» є визначення дитячої літератури, яке, на мою думку, має втілюватися в сучасній дитячій книжці: «Література записує глибини і висоти людського досвіду. Вона може розвинути співчуття і серця, і розуму. Вона може допомогти дітям прийняти нові ідеї, розвинути розуміння того, що вони не знали раніше. Вона може посилити уяву, створити новий досвід, збагачуючи набутий. Вона може конструювати відчуття того, що є справжнім, справедливим і прекрасним».


Ольга МОСКОВЧЕНКО, художницяМосковченко

— Сучасна книга має бути цікавою. Не тільки текст, але й зовнішній вигляд повинні бути естетичними і стильними. Книга сучасності – це естетика матеріалу, з якого вона зроблена чи надрукована, та архітектоніка.

Леонід СОРОКА, поет

– Можна було б відповісти просто – сучасна книжка має бути сучасною. Питання – в чому? В оформленні це завжди найпомітніше. Далі – зміст. Були книжки Маршака, які він не перевидавав, оскільки зникали реалії, які в них фіґурували.


Ольга КУЗНЄЦОВА
, художниця

— Сучасна дитяча книжка має бути професійно та якісно надрукована, особливу увагу слід приділяти якості друку ілюстрацій, кольоропередачі. Безумовно, програють книжки з ілюстраціями, залитими примітивним способом на комп’ютері і зі стандартними шрифтами для заголовків, на кшталт  Comic або  Birch. Дизайнерів я б застерегла робити «фотошопівські тіні» під заголовками або ще гірше малюнками. Все це виглядає дешево. Взагалі зараз так багато книжок, мені здається, ринок перенасичений, і сучасна дитяча книжка повинна бути «суперною» за всіма параметрами, щоб її побачили, відрізнили і купили. Відрізняються та зацікавлюють дитячі книжки з додатковими елементами: приміром, м’якою іграшкою всередині, із записничком, іграшковим піаніно. Тобто з якоюсь цікавинкою.

Наталя та Валерій ЛАПІКУРИ, письменники

– Цікавою. Такою, щоб сама просилася дитині в руки. Адже дорослому читачеві достатньо магії розкрученого прізвища автора. А в дитячій книжці художник має бути не ілюстратором, а рівноправним співавтором. Хоча, повертаючись до дорослих, — згадайте феномен Дена Гукіна і його «Комп’ютера для чайників» — серія цих книжок має шалений успіх, бо написана у стилі книжки саме дитячої.




© 2006—2018 Видавництво «Грані-Т»
Телефон/факс:
+380 44  200-12-57 (58, 59)

Україна 02140, м. Київ, вул. Бориса Гмирі, 2, офіс 10.
Ел. пошта: office@grani-t.info
Повна контактна інформація