ГРАНІ-ТИЗДАТЕЛЬСТВО ГРАНИ-Т
«Казки Японії»Ярослав Грицак «Життя, смерть та інші неприємності»Олександр Макаров «Курс юного антиквара»Анастасія Крачковська про Евариста Ґалуа, Теодора Рузвельта, Енді Воргола, Михайла Дзиндру, Марґарет Тетчер«Україна-Японія: дерев'яна архітектура»Біблія «Для сімейного читання з коментарями та ілюстраціями»Н.В. Гоголь «Петербургские повести»«Історія Свято-Михайлівського Золотоверхого монастиря»«Казки Скандинавії»Олесь Ільченко «Пригоди динозавриків»Леся Воронина «Прибулець з країни Нямликів»«Українська графіка першої третини ХХ століття»Інна Волосевич «Про хлопчика»Ніна Воскресенська «Владар Країни Бажань»«Іоан Георг Пінзель. Скульптура. Перетворення»«По одному віршу ста поетів (1235 р.)»Ян Твардовський «Ще одна молитва»Про тваринВолодимир Єшкілєв «Втеча майстра Пінзеля»Іван Андрусяк «Зайчикова книжечка»Олесь Ільченко «Наші птахи»Вітаутас В. Ландсбергіс «Мишка Зіта»«Ростам і Сохраб»«Три казочки у в'язочку»


Розсилка новин

Підписатися на розсилку







Марія Макуха: «Любіть дитину в собі, й ваш вибір завжди буде бездоганним» RSS

16 грудня, 2011

 

Нещодавно на нашому видавничому сайті експерти «Граней-Т» відповідали на запитання «На що слід звертати увагу, обираючи книги для дітей?» Таким чином письменники, художники, журналісти, психологи та методисти визначали найголовніші критерії, за якими варто обирати книги для дітей. Як виявилось, це зовсім непросто, але надзвичайно важливо – усвідомлювати значимість цього вибору. Насамкінець, підсумовуючи сказане нашими експертами, свої поради дає магістр психолгїї, психотерапевт, мама трьох дітей Марія Макуха.

Змалечку книжки є важливим «будматеріалом» для внутрішнього світу дитини. І їх вибір є не менш відповідальним, ніж вибір продуктів харчування для малюка. Сьогодні на ринку дитячої літератури, на жаль, особливо багато «фаст-фуду» і «ГМО», у вигляді недолугих мультяшних коміксів, історій про Барбі, сумнівної якості текстів, яких не торкалась рука редактора (особливо прикра разюча недбалість україномовних текстів), та ілюстрацій, нашвидкуруч зібраних на комп’ютері з перших-ліпших елементів, без найменшої турботи про стиль та узгодженість із текстом. Певна річ, малюків варто оберігати від такої «токсичної» продукції, як від дешевого китайського пластику.

Вибираючи малечі перші книжки, завжди слід враховувати вік та зважати на якість виготовлення та смислове наповнення книжки. Щойно малюк починає хапати предмети, йому вже можна купувати спеціальні розвиваючі книжечки, виготовлені з клейонки або тканини, з різноманітними рельєфними вставками, пищавками тощо. Добре, якщо таку картинку можна помацати й спробувати, яка вона на смак.

Приблизно з півторарічного віку дитині можна купувати книжки, аркуші яких зроблено з цупкого картону з великими барвистими ілюстраціями та мінімумом тексту, найкраще, якщо це короткі ритмічні віршики. До 2-3 років головну роль відіграє картинка з мінімумом тексту.

Років з 3-4 (деяких раніше) дітей уже цікавлять книжки про природу, тварин, далекі краї та звичаї різних народів, казки. Також важлива якість ілюстрацій, які мають бути більш деталізовані, щоб кожного разу, розглядаючи картинку, можна було знаходити щось нове. З 4-5 років необхідно підтримувати потребу дитини у пізнанні більше про навколишній світ. У бібліотечці малюка повинні з’явитись дитячі енциклопедії, що коротко й доступно можуть відповісти на питання чомучки, книжки-ігри, книжки-розмальовки.

Купуючи книжки для дитини, звертайте увагу на їхній розмір, шрифт та якість паперу. Необхідно уникати перевантаження зору, тому не варто купувати дітям книжки з дрібним кеглем. Навіть ще не вміючи читати, малюки роздивляються текст, відшукуючи знайомі літери, тому шрифт має бути крупним, чітким, виразним. Папір, на якому надрукована дитяча книга, має бути білим, але не глянцевим, адже його відблиски є небезпечними для зору. Сірий та бежевий папір теж не дуже корисний для очей.

Нерідко дорослі вважають, що замість кількох, краще купити одну велику книжку, де під однією палітуркою зібрано мало не всі казки світу. По-перше, такі видання завжди надто громіздкі, і малюкові буде важко самому втримати книгу. По-друге, йому буде непросто самостійно відшукати в такій книзі потрібну історію. Крім того рідко в таких книжках казки розраховані, бодай приблизно, на один вік й інколи неясно, кому адресовано ту чи іншу казку. Краще купити красиву, барвисту книгу, де буде лише одна казка. Дітям віз 3-х років підійдуть збірки з трьох-п’яти творів. Варто звернути увагу, щоб усі вони були розраховані приблизно на один вік, тому, купуючи книжку, слід переглянути казки, що в ній є.

Ілюстрації в дитячих книжках відіграють чи не найважливішу роль. Звісно, про смаки не сперечаються, але об’єктивні критерії якісних ілюстрацій все ж існують. Справді хороші дитячі ілюстрації:

• лаконічні;
• найголовніше й найцікавіше зображено на передньому плані;
• фігури виразні, нерозмиті;
• у кожного намальованого персонажа – своє обличчя;
• ілюстрації на спрощують, а доповнюють текст.

Найменші «читають» книжку за малюнками й повинні винести з них цілісне, завершене уявлення про твір. Гармонійні і зрозумілі малюнки формують у дитини стійке усвідомлення того, що все в цьому житті влаштовано правильно: є Небо і є Земля, Світло і Темрява, Добро і Зло.

Добре, якщо ілюстрації дають живе відчуття казкового світу й транслюють доброту та любов до всього живого. Якщо зображення виконані навмисне недбало, в душі малюка народжується відчуття хаосу, йому стає моторошно й незатишно. Навіть дорослим часом неприємно розглядати книжку, де художник надмірно захоплюється зображенням потаємних душевних вад негативного персонажа. У малюків такі зображення здатні спричинити розвиток страхів, від яких вони, потай від дорослих, можуть страждати протягом багатьох років.

Дітям до п’яти років краще вибирати книжки з ілюстраціями на кожній сторінці. Якщо ж вони дитині до душі, вона гортатиме книжку знов і знов, поступово починаючи впізнавати знайомі літери та вчитися читати.

Якісна ілюстрація має доповнювати текст, розширювати та поглиблювати його розуміння. Від неї залежить, якими саме малюк уявлятиме героїв твору, за їх допомогою дитина формує уявлення про оточуючий світ, предмети та явища. Зображення в книжці не повинні це уявлення спотворювати. Якось в одній, на перший погляд непогано проілюстрованій книжці, я бачила «їжачка», з зубами гризуна та з колоском в лапках. Вочевидь «художник» просто взяв зображення ховрашка й домалював йому голки. Не дивуйтеся потім, якщо колись у школі дитина віднесе їжака до ряду гризунів. До того ж років із трьох діти починають доволі прискіпливо ставитися до книжок: ілюстрації не мають суперечити тексту. Малюків дратує, якщо пишеться про чорняву дівчинку в зеленій спідничці, а на малюнку зображена білявка в рожевій сукні. Крім того у дітей дошкільного віку формується уявлення про звичний вигляд улюблених героїв, тому малечу можуть травмувати нові несподівані художні інтерпретації.

Важливе значення має колір ілюстрацій, їхній емоційний заряд. Деяким дітям до душі яскраві барви, інші люблять ніжні, спокійні півтони. Головне – гармонійне поєднання кольорів та стильова узгодженість книжки. Купуйте книжки з різними стилями та колірною гамою, це формуватиме в малюка естетичний смак, здатність до сприйняття стилю та кольору. А це має прямий зв’язок з багатством внутрішнього світу, цілісністю та гармонійністю особистості.

Для дітей старшого віку завдання ілюстрацій полягає вже не в тому, щоб доповнювати текст, а в тому, щоб передавати загальну атмосферу твору.

Сьогодні, на жаль, ілюстрації в дитячих книжках часто створюються за шаблоном. Зображення стереотипних героїв – старий конвеєрний принцип карикатур та коміксів. Диснеївські персонажі також, певною мірою, стереотип, спрощення. Навіть дорогі подарункові видання з промальованими у деталях малюнками, можуть нагадувати позбавлені смаку «цяцьки». Варто уникати засилля в домашній бібліотеці книжок, ілюстрованих малюнками з мультфільмів, адже це веде до спрощеного, стереотипного сприйняття тексту і мислення загалом. Особливо «токсичними» є нав’язувані мас-культурою нереалістичні, шаблонні еталони краси та жіночності для маленьких дівчат. Останні британські дослідження показали, що багато дівчат страждають від стресу через занижену самооцінку, через неможливість відповідати надуманим ідеалам. Отже, думайте про наслідки, перш ніж купувати доньці рожево-гламурні історії про Барбі, принцес або фей Вінкс.

Не обов’язково бути фахівцем, аби відрізнити хорошу книгу від поганої. Адже книга пишеться не для письменників й ілюструється не для художників. Є об’єктивно хороші художники, і ті, які до вподоби саме вам. І дорослий, і дитина мають право полюбити малюнки недосконалого майстра. Підіть з дитиною до магазину, хай вона візьме з полиці книжку, що її зацікавила, розгорне, подивиться. Й бозна-чому ця книжка припала дитині до душі. Мама може думати: «Ми купимо цю книжку, я так обожнювала її в дитинстві», а в малюка може бути зовсім інша думка.

Не бійтеся дослухатися до своєї інтуїції. Вибирайте книжки серцем, не забуваючи дослухатися серцем, до чого тяжіє ваш малюк. Любіть дитину в собі, й ваш вибір завжди буде бездоганним.

Марія Макуха, психолог, психотерапевт 




© 2006—2018 Видавництво «Грані-Т»
Телефон/факс:
+380 44  200-12-57 (58, 59)

Україна 02140, м. Київ, вул. Бориса Гмирі, 2, офіс 10.
Ел. пошта: office@grani-t.info
Повна контактна інформація